Import biżuterii i złotych wyrobów z Chin do Polski


Chcesz sprowadzać złotą biżuterię (kolczyki, naszyjniki) z Chin do Polski i zastanawiasz się z jakimi podatkami i opłatami się to wiąże? Zaraz się tego dowiesz.

Jakie cło jest na import złotej biżuterii do Polski?

Cło na import wyrobów ze złota jest regulowane przepisami unijnymi. Na rok 2024, stawki celne na wyroby ze złota mogą się wahać w zależności od kodu towarowego HS oraz konkretnego rodzaju sprowadzanej do Polski biżuterii. Każdy produkt ma przypisany konkretny kod HS, który określa wysokość cła. Pełna kodów HS znajduje się tutaj: LINK.

 

Oto 10 przykładów kodów HS, które mogą być używane przy imporcie biżuterii z Chin:

  1. 7113 19 00: Biżuteria z innego metalu szlachetnego, nawet pokrytego lub platerowanego metalem szlachetnym* (cło: 2,5 %).
  2. 7113 20 00: Artykuły biżuteryjne i ich części z metalu nieszlachetnego platerowanego metalem szlachetnym (cło: 4 %).
  3. 7114 19 00: Artykuły jubilerskie z innego metalu szlachetnego niż srebro, nawet pokrytego lub platerowanego metalem szlachetnym (cło: 2 %).
  4. 7114 20 00: Artykuły jubilerskie z metalu nieszlachetnego platerowanego metalem szlachetnym (cło: 2 %).
  5. 7116 20 11: Naszyjniki, bransolety i pozostałe artykuły wykonane całkowicie z naturalnych kamieni szlachetnych lub półszlachetnych, jedynie nawleczonych, bez zapięć lub innych dodatków (bez cła).
  6. 7117 11 00: Spinki do mankietów i inne spinki z metalu nieszlachetnego, nawet pokrytego metalem szlachetnym (cło: 4 %).
  7. 7113.20.00: Biżuteria z metalu nieszlachetnego platerowanego metalem szlachetnym (cło: 4%).
  8. 7114 11 00: Artykuły jubilerskie ze srebra nawet pokrytego lub platerowanego innym metalem szlachetnym (cło: 2%).

 

* Wyrażenie „metal szlachetny” oznacza srebro, złoto i platynę.

Przy zamówieniach z Chin niezwykle ważne jest, aby oprócz faktury na zamówiony towar, w paczce znajdowała się również faktura za transport wyrobów do Polski (shipping) jako osobna pozycja na fakturze lub osobny dokument księgowy. Jest ona wymagana podczas odpraw celnej. Jej brak wydłuża cały proces odprawy celnej.

Proces celny wymaga zebrania i przygotowania odpowiedniej dokumentacji oraz odpowiedniego wypełnienia formularza SAD, który następnie składany jest do urzędu celnego w celu przeprowadzenia procedur celnych. Agencje celne lub wykwalifikowani agenci celni często zajmują się wypełnianiem formularzy SAD w imieniu importerów czy eksporterów. Posiadają oni niezbędną wiedzę oraz narzędzia, aby prawidłowo wypełnić i złożyć deklaracje celne, co przyspiesza proces odprawy i zmniejsza ryzyko błędów. Usługi te są odpłatne, w wysokości, zazwyczaj, kilku procent od wartości zamówionego towaru.

 

Procedura importu:

  1. Importer zamawia towary z kraju trzeciego.
  2. Towary przybywają do kraju.
  3. Importer, agent celny czy inny przedstawiciel wypełnia formularz SAD, zgłaszając towary do odprawy celnej.
  4. Deklaracja jest składana do urzędu celnego i na jej podstawie jest obliczane należne cło i VAT.
  5. Urząd celny przeprowadza kontrolę.
  6. Po ustaleniu należności i ich uiszczeniu, towar jest dopuszczany do obrotu. Nie zwalnia to jednak importera z spełnienia wymagań nałożonych przez inne przepisy prawa, jak np. przez ustawę Prawo probiercze czy ustawę AML, o których mowa w dalszej części niniejszej Opinii.

 

Opłaty celne oraz opłaty manipulacyjne związane z importem towarów mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej, pod warunkiem, że są poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Koszty odprawy celnej jako jednoznacznie związane z importem towarów, mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów, ponieważ są one niezbędne do przemieszczenia towarów z zagranicy na teren Polski, a więc stanowią składnik kosztów nabycia towarów.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 15 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 904/14 potwierdził, że koszty uzyskania przychodów obejmują wszelkie koszty, które są ponoszone w związku z działalnością gospodarczą, jeśli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów. Koszty odprawy celnej zostały uznane za takie koszty, ponieważ są one konieczne do wprowadzenia towaru do obrotu gospodarczego, są to między innymi opłaty celne, VAT importowy, koszty pośredników celnych, transport i ubezpieczenie.

 

Warunkami uznania wyżej wymienionych kosztów jest potwierdzenie poniesionych wydatków, związek z działalnością gospodarczą oraz rzetelne i ścisłe dokumentowanie. Muszą istnieć odpowiednie dokumenty księgowe (faktury, dowody wpłat) potwierdzające poniesienie kosztów odprawy celnej. Koszty te muszą być związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i służyć generowaniu przychodów. Wszystkie koszty muszą być zgodnie z przepisami dokumentowane i ewidencjonowane w księgach podatkowych przedsiębiorstwa. Wydruki dokonanego zamówienia na portalu oraz potwierdzenie przelewu nie są wystarczającymi dowodami księgowymi dla ujęcia wydatku w kosztach podatkowych.

 

Podatek VAT

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, import wyrobów ze złota podlega obligatoryjnemu pobraniu VAT przy odprawie celnej.

Podatek od towarów i usług (VAT) na importowane wyroby ze złota do Polski wynosi 23%. VAT jest naliczany od wartości celnej towaru, powiększonej o należne cło. Co do zasady podatek VAT od importu towarów rozliczany jest w zgłoszeniu celnym. VAT trzeba zapłacić w terminie 10 dni, licząc od dnia powiadomienia importera przez organ celny o wysokości należności podatkowych.

Istnieje możliwość skorzystania z rozwiązania umożliwiającego odroczenie płatności VAT przy imporcie w ramach tzw. uproszczonych procedur celnych czy procedur celnych ze składowaniem lub czasowym magazynowaniem towarów. W takim przypadku podatek VAT może być rozliczany bezpośrednio w deklaracji VAT-7 składanej przez importera na podstawie art. 33a ustawy o VAT.

Stosowanie wyżej wskazanej metody odroczonej płatności jest możliwe po spełnieniu określonych warunków, w szczególności po przedstawieniu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania lub siedziby importera:

 

  • zaświadczenia o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne i poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu (w tym odrębnie w każdym podatku) odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach – udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość;

 

  • potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako czynnego podatnika VAT. Tutaj wystarczy zaświadczenie z białej listy podatników VAT (LINK).

 

Oba te dokumenty nie mogą być wydane wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu.

Zgodnie z załącznikiem 12 do ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, artykuły o kodach HS:

– 7113 – Artykuły biżuteryjne i ich części, z metalu szlachetnego lub platerowanego metalem szlachetnym;

– ex 7114 – Artykuły jubilerskie ze złota lub srebra oraz ich części, z metalu szlachetnego lub metalu platerowanego metalem szlachetnym – z wyłączeniem: 1) dewocjonaliów wykonanych z metali innych niż szlachetne, 2) wyrobów kultu religijnego;

 

nie korzystają ze zwolnienia podatkowego.

Wyroby, które zamierza Pan sprzedawać nie są wymienione w załączniku nr 12 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym listę towarów, którymi obrót wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9.

Ze zwolnienia jednak korzysta sprzedaż złota inwestycyjnego, takiego jak sztabki złota i monety inwestycyjne, na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 122 ust. 1 tej ustawy, „zwalnia się od podatku dostawę złota inwestycyjnego”. Ustawa definiuje złoto inwestycyjne jako złoto, które spełnia określone kryteria czystości, tj. złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złote monety o próbie co najmniej 900 tysięcznych, które zostały wybite po roku 1800, są lub były prawnym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia, i są sprzedawane po cenie nieprzekraczającej wartości rynkowej złota zawartego w tych monetach o więcej niż 80%. Złotem inwestycyjnym nie jest złota biżuteria.

 

 

Opłaty administracyjne

Oprócz ceł i podatków mogą wystąpić dodatkowe opłaty administracyjne, takie jak opłaty za odprawę celną, inspekcje oraz koszty przechowywania towarów na obszarach celnych

Najczęściej pośrednicy, agencje celne czy agenci, oferują pomoc w odprawie celnej za którą pobierają procent od wartości zamówienia. Nie jest wymagane skorzystanie z ich usług, ale usprawnia to cały proces, w szczególności w zakresie złożenia deklaracji SAD, która dopiero umożliwia rozpoczęcie całego postępowania celnego.

Wyżej wymienieni pośrednicy muszą zostać formalnie upoważnieni do reprezentacji importera na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, od którego należy odprowadzić opłatę skarbową w wysokości 17 zł. Do tego dochodzą wyżej wspomniane prowizje za udzieloną pomoc przy odprawie celnej.

 

Dokumenty importowe

Importowanie wyrobów ze złota wymaga kompletnej dokumentacji przy odprawie celnej, w tym:

  • Faktury handlowej dokumentującej zakup towaru oraz faktury za koszty transportu – jako osobnej pozycja na fakturze albo odrębnego dokumentu księgowego.
  • Listu przewozowy (najczęściej w formie konosamentu).
  • Specyfikacji celnej (Single Administrative Document – SAD), czyli formularzu deklaracji celnej. Formularz jest wypełniany przez importera, eksportera, agenta celnego lub innego upoważnionego przedstawiciela. Procedura składania deklaracji celnej inicjowana jest przez podmiot dokonujący importu, eksportu lub tranzytu towarów.
  • Certyfikatu pochodzenia potwierdzający miejsce pochodzenia towaru. Wydaje je eksporter.

 

Oprócz dokumentów importowych, zaleca się wyposażyć od eksportera w dokumenty potwierdzające 1) wagę poszczególnych towarów (potrzebne w ramach wymogów z ustawy Prawo Pobiercze, o której mowa niżej) 2) pełen skład biżuterii zawierających wyszczególnienie konkretnych stóp metali, aby wykluczyć obecność substancji niebezpiecznych, takich jak nikiel czy ołów (zgodnie z rozporządzeniem REACH, o którym mowa w kolejnym punkcie) 3) próby biżuterii.

.